Friday, February 24, 2012

MeNnCaRI ReDHo ALLAH....





Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Dah lama dah tak menulis rindu pulak bila baca blog2 orang lain yang memang bagus penyampaiannye..aku pun blur je sbb takde topik yang aku nak celotehkan sehingga datangnye idea td selepas aku solat tadi. Mingu ni aku balik ke kg kerana ade jiran sebelah rumah aku kawin. Dan dia ni memg kawan dengan aku sejak sekolah lg cumanya dia ni pandai skit dari aku dan dah jadi doktor pun sekarang hehe...perasan lak aku. Mesti mak dia sangat heppy anak dia dah jadi doktor..cuma aku ni je yang tk jadi ape2 pun huhu...cukuplah sekadar aku cuba menjadi anak yang soleh pada mak aku.






Setelah sekian lamanye tadi aku pun pergilah sembahyang kat masjid yang dah lama aku dah tk pergi as-sebab kekurangan iman aku akibat dari perbuatan aku yang meningalkan  usaha agama seperti yang aku ada ceritakan pada entry yang lepas. Memang memerlukan satu kekuatan untuk pergi sebab dulu orang masjid memang dah kenal aku sebagai seorang karkun yang memang selalu berjemaah kat masjid kg aku ni...tp tiba2 hilang plak tak datang2 dah huhu..sembahyang kat rumah je slepas tu..aduhh...lemahnye aku...maafkanlah aku ya ALLAH...


Hari ini aku dah nekad betol2 nak buat usaha ni sampai aku mati..disebabkan kelemahan aku dahulu aku tingalkan semua sunnah..memang terasa kekosongan dalam hati bila tak buat usaha ni...masa banyak terluang kat perkara yang tak berfaedah, duit pun banyak dibelanjakan pada perkara yang tak berfaedah. memang aku rasa menyesal sangat. Kali ni aku datg masjid dengan satu perbezaan. Jambang aku dah penuh tk sperti aku yang dulu yg akan cukur dan trim jangut aku bg pendek bg nampak macho hehe..tp aku pun tak la sehensom mana pun..haha perasan lagi..tapi memang ade pakcik sebelah rumah aku cakap aku dah mcam osama bin ladin je..aku gelak je hehe..kali ini biarlah ape orang nak kata kat aku..sebab dalam satu hadis pernah kata nak amalkan satu sunnah dan istiqamah dizaman ini ibarat menggenggam bara api..ibaratnye memang susah sebab orang dah lama tinggalkan benda ni dan orang akan anggap pelik bila orang amalkan sunnah sekarang ni. Lepas masuk je kedalam masjid lepas sorang2 pakcik2 yang ade dalam tu tenung aku macam dah lama tk jumpa.. memg dah lama tk jumpe pun sbb aku tk berjemaah kat masjid huhu..mesti banyak persoalan diminda diorang ni seperti yang najwa latif cakap tu haha..so aku dah lepas la ujian yang pertama..lepas ni diorang tkkan pelik lg dengan kehadiran aku sbb dah nampak huhu..kali ni aku lebih mengharapkan redho ALLAH dari aku mengharapkan redho manusia yang tk punyai ape2 nilai pun. Biarlah manusia tak suka janji ALLAH suka.






Ape yang bagusnya usaha tempatan kat sini dah ade kemajuan. Aku berpeluang jumpa dengan rakan seusaha dulu2 yang masih lagi bergiat dengan usaha ni dan bertanye kabar dengan diorang. Yang paling aku terkejut budak senior aku yang sekolah sekali dengan aku dulu pun dah buat usaha ni. memang aku terkejut sangat. Dulu aku cukup bengang dengan geng2 dia ni. Geng2 ni lah paling nakal sekali kat sekolah aku. Tapi ALLAH tu maha kuasa dia berkuasa untuk bagi hidayat kepada sesiapa sahaja yang dia kehendaki. Bila dan pada siapa tu tak sesiapa pun tahu. Dia juga berkuasa untuk tarik balik hidayat dari sesiapa sahaja yang dia kehendaki. Moga ALLAH akan kekalkan usaha ini pada diri aku dan keturunan aku sampai hari kiamat..amin.


Kali ni aku terasa perbezaannya sebab kali ni aku lebih mudah menangis kalau dengar cerita pasal pengorbanan nabi dan sahabat. Bila orang ceritakan pasal kebesaran allah pun aku mudah menangis. Dalam solat pun aku selalu menangis. Bila mengenangkan dosa aku pun aku selalu menangis. Terasa hina dan kerdilnya diri aku..dan terasa diri aku ni memang bodoh sebab berpaling setelah DIA tunjukkan jalan yang lurus. Terasa rahimnya ALLAH ni sebab masih terima aku yang hina ini untuk buat usaha agama ini. Dalam banyak2 orang ALLAH masih pilih aku untuk khuruj lagi dijalan ALLAH sedangkan ada hadis yang mengatakan bahawa ALLAH akan tilik seseorang itu sebanyak 70 kali sebelum dipilih untuk khuruj dijalan ALLAH. Atas kelemahan aku, aku tak dapat nak tunjukkan hadis tersebut pada pembaca yang budiman. Segala amalan dan kebaikan akan dinilai untuk memuliakan seseorang hambanya itu.YA ALLAH ampunkan segala keslahan aku yang dahulu. Berilah aku peluang untuk bertaubat padamu.


Kali ini bermulalah episod baru kehidupan aku dalam mencari redho nabi MUHAMMAD dan ALLAH. Tiada ape yang aku harapkan dari ALLAH selain keredhoannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...