Thursday, July 5, 2012

KELEBIHAN KELUAR JALAN ALLAH





1. Dr Aisyah r.ha meriwayatkan bahwa aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda : Tubuh badan siapa yg pernah dimasuki debu di jalan Allah swt maka Allah swt pasti akan mengharamkan keatasnya api neraka (HR Musnad Ahmad Tabrani)


2. Dr Abdullah bin Umar r.a. berkata bahwa aku tekah mendengar Rasulullah saw telah bersabda ; Bilamana kamu terlalu sibuk di dalam urusan jual beli, dan kamu memegang ekor lembu dan leka bercucuk tanam dan kamu meninggalkan jihad, maka Allah swt akan menimpakan ke atas kamu kehinaan yg tidak akan terluput sehinggalah kamu kembali kepada ugamamu (yang berjihad itu adalah sebahagian darinya) (HR Abu Daud)


3. Dr Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda : tiga manusia adalah merupakan tanggungan Allah swt jika mereka hidup, mereka akan diberi rezeki dan akan dibantu dalam pekerjaan yg mereka lakukan. Dan jika mereka meninggal dunia maka Allah swt akan memasukkan mereka ke dalam syurga. Pertama ialah orang yg masuk ke rumahnya lantas memberi salam, kedua org yg pergi ke masjid,ketiga orang yg keluar dijalan Allah swt (HR Ibn Hibban)

Friday, June 22, 2012

Munkin ada hikmahnya....

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. [QS:29:2-3]

Munkin tiada jodoh lagi...itulah yang ada dalam hati aku ketika ini...
ALLAH tahu aturannya..bersangka baik jelah...
Tapi kalau letak syarat supaya tnglkan usaha ini memang aku takkan tinngalkan....
Munkin ALLAH nak bg aku keluar 40 hari dulu...yeah....hati terus terubat bila hajat yang lama dah diingini kini seakan hampir menjadi kenyataan....
Aku niat nak belajar ya ALLAH....
Ajarkanlah aku semasa aku keluar nnti ya ALLAH...amin....

Monday, June 11, 2012

Doa ketika melihat perempuan ^_^

Doa ketika melihat wanita yang menggunakan jilbab dan menutup auratnya dengan sempurna : Allahumma inni as aluka mar'ata, mar'atus sholihah (artinya : Ya Allah, anugrahkan lah aku pasangan yang sholihah)

Doa ketika melihat wanita yang menggunakan pakaian yang membuka aurat :
Allahumma inni a'udzubika min fitnatinnisa, wa min fitnatin dunia, wa min adzabil qobri, wa min adzabin nar (artinya : Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari fitnah wanita, dan fitnah dunia, dan dari azab kubur serta azab api neraka)

Thursday, May 17, 2012

Fikiranku..

erm...tak tau nak tulis ape...tp hati selalu bermonolog sendiri..berdebat dalam hati melihat pemikiran manusia terhadap usaha agama ni. Kekadang rasa macam ade kekurangan jugak pada diri ini. Tetapi bila dapat dengar sahabat2 dakwah tentang iman terus datang rasa bahagia kerana ALLAH masih lg memilih aku untuk buat kerja agama ni...


Pada yang masih tak faham akan usaha agama ini aku akan usahakan supaya ALLAH akan bagi hidayat untuk mereka pula datang pada usaha agama ini...sememangnya aku sendiri pun tidak boleh memberi jaminan yang aku akan kekal dalam usaha ini sampai mati. Tapi keputusan telah aku buat dalam hati bahawasanya tiada usaha lain yang boleh bagi kejayaan kepada manusia..namun hanya ALLAH yang mengetahui...






Ijtimak Kuala Lumpur sudah hampir cuma tingal sehari saja lagi...tp masih ramai lagi yang tak tau tentang majlis yang paling2 ditungu2 sepanjang tahun ini..munkin beberapa kerat je penduduk Bandar Puteri ini yang tahu akan Ijtimak ini..emm munkin atas assebab kelemahan diri sendiri yang kurang nak pergi dakwah dan iklankan ijtimak kali ini..Moga ALLAH maafkan kelemahan aku..


Kerapkali aku mendengar dakwah dari sahabat aku kepada qariah yang tinggal di tempat aku ini namun mereka takkan faham usaha ini selagi mereka belum lagi buat keputusan untuk bagi pengorbanan kepada agama ini. Sebab utama mudah je agama itu sendiri tidak akan didapati melainkan dengan pengorbanan. Sebanyak mana yang kita korbankan untuk agama sebanyak itulah kefahaman agama ALLAH akan bagi kepada kita. Saban hari dengar pasal dakwah pun selagi tiada pengorbanan selagi itulah kita takkan faham agama..






Sahabat raw semuanya sangat faham akan kehendak agama. Sebab itulah mereka bagi pengorbanan yang begitu tingi untuk agama. Hasilnya mereka faham agama. Mudah je kan bunyinye..tapi berapa ramai yang faham akan cara ini...u sacrifice and u will understand it..


Yang manusia hari ini faham ialah usaha keatas duit...termasuklah lah aku yang menulis ni..moga ALLAH akan bagi kefahaman agama kepada aku sebagaimana para nabi dan sahabat...AMIN..


Zahirnya kita melihat cara itu berkesan tapi kita dah lupa bahawasanya tiada cara lain selain cara nabi yang boleh bawak kejayaan. Tak kata pun dakwah cara begitu salah. Tapi dakwah cara begitu tak ikut cara nabi maka tiada kesukaan ALLAH disitu. Namun sekiranya kita ikut cara nabi makanya ada kesukaan ALLAH disitu. ALLAH pun redho. Dan kesannya ALLAH akan sebarkan hidayat kepada semua manusia. Manusia berbondong2 akan datang kepada amal agama seperti dizaman pemerintahan khalifah.






Sesungguhnya hanyasanya dengan perantaraan usaha dakwah inilah masaalah umat zaman ini akan selesai...bukan dengan duit...bukan dengan kerajaan..bukan dengan kuasa yang boleh mangubah masalah umat akhir zaman ini..kerana dizaman nabi selepas sahaja nabi wafat umat islam mula tidak membayar zakat, nabi palsu mula timbul dan agama mula berkurangan...kerajaan ROM pun merancang untuk menyerang kota MEKAH....Namun sahabat2 raw yang faham agama telah buat keputusan  bahawasanya dengan tiada cara lain melainkan dengan dakwah barulah masalah ini akan selesai. Maka keluarlah bertebaran semua lelaki yang ada dikota mekah untuk berdakwah..sehinggakan yang tingal hanyalah perempuan, kanak2 dan orang tua sahaja dikota mekah. Sunyi sepilah Kota mekah sehinggakan tiada azan yang berkumandang selama 3 hari berturut..namun sekembalinya mereka kekota mekah semua masalah telah selesai. Nabi palsu telah dibunuh, umat islam telah kembali membayar zakat. Kerajaan ROM juga membatalkan niat untuk menyerang mekah..






Aaahh lihat...celikkan mata dan buka hati..bukankah ALLAH telah nukilkan kisah2 ini supaya menjadi pengajaran kepada kita yang  yang masih hidup ini...Namun barapa ramai diantara kita yang ambil pengajaran dari cerita ini..


Akhir kata adalah doa..Ya ALLAH kekalkanlah aku dalam usaha agama ini sampai hari kiamat ya ALLAH..Kurniakanlah aku nikmat untuk amal agama sampai hari kiamat juga ya ALLAH.......................................

Sunday, April 15, 2012

Kisah Seorang Penjaga Kebun Delima

ermm...ALLAH yang bagi sedap bukan buah ni...

Kisah ni diceritakan oleh seorang sahabat aku masa lepak kat kedai minum lepas sembahyang beberapa mingu yang lepas. Untuk mengelakkan aku lupa so aku sharinglah kisah ini dengan penbaca2 sekalian. Kalau yang dah ada anak nak buat cerita untuk tidurkan anak pun boleh dari dok cerita pasal Princes with the Prince frog haha.... Kisah ni nak tunjukkan kepada kita ALLAH tak perlukan harta untuk memuliakan seseorang mukmin beginilah al kisahnye jeng...jeng..jeng...haha kasi suspen cikit...


Ada seorang tabiin ni dikatakan bekerja sebagai seorang penjaga kebun delima...nama dia Mubarak. Tabiin ni adalah gelaran orang yang hidup selepas kewafatan nabi dan mereka ni dikatakan warak dan kuat pegangan agamanya. Si Mubarak ni dikatakan telah berhikmat dengan tuan dia selama berpuluh2 tahun.  Dan kerjanya hanyalah menjadi penjaga kebun delima tuan dia ni. Tuannya merupakan seorang golongan bangsawan yang kaya. Nak dijadikan cerita suatu hari tuan dia pun meminta kepada Si Mubarak untuk memberi kepadanya buah2 yang terbaik yang dipetik dari kebun dia untuk dijadikan minuman. Maka si Mubarak ni pun pergilah dia mencari dan memilih buah2 yang pada pandangannya adalah buat yang terbaik. Dipilihnya, diperah untuk dijadikan minuman,  kemudian dia pun mempersembahkan kepada tuan dia. 
Namun setelah tuan dia meminum buah tersebut tuan si Mubarak ni terus menjadi marah dan mengatakan kepada si Mubarak...


"Pahit2....Macam mane kau boleh pilih buah yang seperti ini...dapatkan buah yang lain kepada aku..."

Orang kata merah bak delima. ayat contoh, Si zakiah itu cantik. Mukanya merah bak delima . :-))
Lalu si Mubarak pun pergilah mencari lagi buah yang terbaik untuk dijadikan minuman untuk tuan dia..dengan harapan kali ini dia akan mendapatkan buah yang terbaik sekali untuk tuan dia. Namun setelah dipersembahkan kepada tuannya. Sekali lagi tuan nya menjadi marah kerana minuman buah delima itu masih pahit juga seperti yang sebelumnya..lalu berkatalah tuan Mubarak dengan perasaan yang begitu marah sekali kepadanya...


"Wahai Mubarak engkau telah berkhidmat dengan aku berpuluh2 tahun. Namun takkanlah buah yang terbaik pun kau tak boleh bezakan. ?"


Tuan mubarak menjadi begitu marah sekali dengan Mubarak kerana kesilapan beliau. Mana mungkin seorang yang dah begitu lama berkhidmat dalam sesuatu bidang masih tidak fasih dalam bidangnya. Lalu dengan rasa rendah dirinya Mubarak berkata kepada tuannya.


"Tuan.... aku mungkin telah berkhidmat dengan engkau selama berpuluh2 tahun. Namun sepanjang aku berkhidmat dengan engkau tiada satu buah delima pun pernah aku rasa dengan lidah ku ini tanpa pengetahuan engkau yang menjadikan aku tidak tahu yang mana satu pohon delima yang mengeluarkan buah yang terbaik."


Lalu terkejutlah Tuan si Mubarak ini dan terus hilang rasa marahnya kepada si Mubarak apabila mengetahui perkara tersebut. Tuan kepada Mubarak ni berasa sangat kagum dengan sifat Mubarak ini tadi..
Rasanya manissssss........ALLAH yang bagi manis...:-)


Disini nak tunjukkan betapa jujurnya sifat para Tabiin dahulu kala. Beginilah sifat2 oarang yang sentiasa ada amal agama. Sehinggakan sifatnya juga turut terkesan apabila hati kita diletakkan dalam agama.


Mubarak kemudiannya dikatakan telah berkahwin dengan anak Tuannya dan mewarisi seluruh harta Tuannya. Dikatakan dari perkahwinan dia dengan anak Tuan dia maka lahirlah seorang ulamak yang warak yang bernama Abdullah Bin Mubarak. Beliau telah diberi gelaran Nuramirulmukminin Nafil Hadith iaitu orang yang paling banyak menghimpunkan hadis2 pada zaman beliau. (Kalau salah tolong betulkan)


Hari ini kalau kita nak cerminkan diri kita dengan para tabiin ni pun kita tidak mampu. Kerana hebatnya sifat2 mereka. Namun dikatakan betapa hebatnya sekali pun tabiin ini namun masih tak dapat menandingini keadaan sifat parat sahabat raw. Cuba kita periksa sendiri macam mana keadaan kita ditempat kerja. Sejauh mana kita jujur dalam berkerja. Dari kejujuran itu barulah ALLAH akan memberi keberkatan dalam rezeki yang kita terima. Bila dah dapat rezeki yang berkat maka akan lahirlah anak2 yang soleh2.


Moga dari cerita yang disampaikan aku dapat amal terlebih dahulu huhu..teman nak tido dah ni...see ya with new update..Assalamualaikum...


Saturday, April 7, 2012

Bila nak kawen??

Hehe... tajuk yang agak sensitif bagi sesetengah orang...tapi bagi sesetengah orang pasti akan senyum kalau ditanya dengan persoalan ni  ye dok? mane taknye hati dah berbunga2 bila memikirkan seronoknye nak kawen...hahaha...

Tapi bagi aku pulak tajuk ni agak sensitif kalau nak dibicarakan dengan secara terbuka haha...antara sebabnye munkin sebab umur yang dah lanjut kot..hehe..


aduhai.....bukan gambar hiasan


Kalau korang tanye kat perempuan yang lanjut umurnye pun mesti dia akan terasa hati...ade baiknye jangan tanye...persoalan macam ni biasanya paling banyak orang akan tanye time gathering ramai2 dengan saudara mara. Kalau time2 macam ni elakkanlah duduk sembang lama2 dengan saudara korang bagi mengelakkan benda ni ditanye...:-)

Kadang2 memang letih nak jawab soalan ni kat diorang yang tak letih2 nak tanye..

MAKKKK NAKKK KAWENNNN!!!!!!!!!!!!!!......

Yesssss aku kawen dahhhhhhh yahooo......!!!!!!!!!!!


Nampak je muka cool aku ni tapi dalam hati memang selalu dok jerit benda kat atas ni...hua...kadang2 bila aku keluar jalan ALLAH pun aku selalu doakan benda ni...sbb diorang cakap doa makbul time keluar jalan ALLAH ni...Moga2 ALLAH bagi jodoh yang sentiasa menyokong aku dalam buat usaha agama ni...sama2 buat usaha ni...

Memang banyak gak persoalan yang selalu bermain dalam otak aku ni bila memikirkan tentang persoalan kawen ni sejak dah join usaha agama ni...yelah terbayangkan jodoh aku ni dengan orang biasa ke atau yang buat usaha agama, kalau dengan orang biasa mampu ke aku nak hadapi penerimaan keluarga sebelah perempuan ni..nanti kalau asyik tinggalkan bini je ape pulak kata diorang nanti...tak bagi nafkah lah..banyak betul perkara negatif yang selalu cross dalam fikiran aku..tapi selalu je aku cube yakinkan hati aku ni yang ALLAH akan atur semua benda ni...i,allah..


Juga bukan gambar hiasan


Dari hari kehari aku makin yakin yang ALLAH akan bagi yang terbaik untuk aku kalau aku tawajuh dengan ALLAH...yang penting usaha nabi ini kita buat terus sampai mati..Sebabnye itulah maksud kita dihantar kedunia ini..Kalau ALLAH nak takdirkan aku tak kawen pun aku kene redho dengan segala aturan yang ALLAH buat ni...sebab ALLAH lah yang tau ape yang terbaik buat hamba dia...

Tawajuh ni termasuklah yakin kita yang bukan duit boleh bagi kita kawen. Bab kawen ni pun kene dakwah juga tuan2, barulah yakin tu betul hehe...ye tak??? anyway aku kene yakinkan diri aku yang kalau aku bantu agama ALLAH pasti akan bantu aku....cukuplah merapu kat sini je hehe...nak siap g keje dah ni....ok bye...:-)......

Wednesday, April 4, 2012

Ceramah Agama ke Talk Talk Show??

solat tidak mengira dimana kita berada


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera moga semua sihat selalu..lama nye tak menulis...macam biasa kalau balik dari surau time nilah aku baru nak mengadap komputer time macam nilah baru datangnya idea nak tulis ape hehe...


Nak pulak lepas makan idea datang mencurah2 bagai butiran nasi banyaknye...erk...ape kene mengena?? , aku pun tak tau haha...syukur tak terhingga sangat hari ni aku masih lagi dibawah rahmat ALLAH sebab dapat jaga sembahyang di surau yang jauh lebih afdal sehinggakan menghampiri  hukum wajib sebab Nabi kita sendiri tak pernah pun sembahyang kat rumah, sehinggakan nabi ketika sakit pun boleh pergi jugak sembahyang ke surau...Ape alasan kita nak sembahyang kat rumah je...siap nabi dengan marahnye menyuruh para sahabat mengumpul kayu api untuk dibakarnya rumah orang yang sembahyang kat rumah. Semoga ALLAH kekalkan aku sebagai tetamu rumah ALLAH sampai bila2. Tapi terus terang memang mujahadah kalau nak pergi sembahyang jemaah waktu subuh, aku sendiri kadang2 terlepas. Maafkan aku ya ALLAH...


Tapi kadang2 kita kene selidik jugak kenapa surau kita tak ramai yang datang, munkin kurangnya faktor yang menarik minat untuk orang lain datang kepada sembahyang berjemaah disurau. Kadang2 ceramah ustaz yang merapu2 pun buat orang meluat nak datang jugak, tak semua Ustaz yang bagi ceramah yang merapu cuma segelintir ustaz tu selalu je melencong menyembang bab lain. Kadang2 dah macam talk2 show la pulak, Yang suka menyembang bab politik pun sama jugak, kutuk orang sana n kutuk orang sini..dari sini lah ramai yang jadi tak suka nak datang berjemaah kat masjid atau surau. Kadang2 tu ustaz bagi ceramah kat surau yang sesetengah tu pergi lari dok minum2 kat kedai sementara tungu waktu isyak. Yang lengtok pun banyak time ustaz tengah bagi ceramah.




Bila Ustaz asyik dok ceramah yang merapu2 je last2 yang mendengar pun cuma masuk kat telinga kanan dan keluar kat telinga kiri. Sia2 jelah dengar ceramah tapi yang bagi cermah tetap syok..bukan nye syok ape tapi syok sendiri sebab dia tahu lepas bagi ceramah duit poket dia dapat. Last2 tak dapat amalkan ape pun dari ceramah didengar. Ingat kan pergi masjid dan dengar ceramah dah cukup beriman tapi satu pun perkara yang diajar tak dapat diamalkan.


Bagi pendapat aku sesebuah surau tu patutnya kenalah ade ceramah tentang iman dan amal bagi menaikkan iman jemaah yang datang bersembahyang dekat situ, Bukannya hari2 dengar ceramah tentang ilmu tapi satu ilmu pun yang didengar tak dapat kita nak amalkan seperti yang berkaitan dengan sunnah, amalan sunat seperti solat2 sunat. Solat ahajud, solat israq, solat dhuha, solat taubat...dan macam2 lagi amalan yang patut kita tambah. Penting sekali bagi kita untuk dengar perkara2 yang boleh manaikkan iman dan amal kita.


Penting untuk kita contohi macam mana nabi usaha kan keatas iman para sahabat. Yakin shabat kepada ALLAH begitu tinggi sampaikan sudah berada ditahap yang tepu. Tak turun2 lagi iman para sahabat. Dengan yakin yang sebegitu barulah bantuan ALLAH akan datang. Moga ape yang aku tulis dapat aku amalkan dan kta semua dapat sampaikan pada yang lain....
Assalamualaikum..n byee....:-)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget