Sunday, February 26, 2012

DARJAT di Pandangan ALLAH Dan Pandangan Manusia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Bersyukur kita semua kepada ALLAH kerana dengan limpah kurnia dia saya masih lg disini dapat menulis blog ini dan anda semua masih dpt berada didepan komputer anda membaca blog ini. Memang rasa bersyukur sangat sbb ALLAH bg peluang kepada aku untuk hirup udara lg dan lg. Tanpa ALLAH pasti dan pasti aku langsung tk dapat buat ape2 sebab aku ni hamba yang sangat lemah dan hina. Bersyukur lg dan lg ALLAH masih pilih aku untuk buat usaha keatas iman ni. Kalau tk aku munkin masih hanyut dalam mengejar dunia yg smankin jauh bila dikejar.


Semalam baru je aku balik dari kg untuk menghadiri majlis perkahwinan kwan aku disebelah rumah aku dan dia ni memg kwn yang mak aku bela sejak dia dari kecil lg. Macam yang aku ceritakan dalam entry yang lepas dia ni seorang doktor. Memang pandai dia ni. Disebabkan mak dan ayah dia keje so mak akulah yang jadi pengasuh dia..boleh dikatakan semua anak yang mak aku asuh adela dalam 4 orang seumenye dah berkejaya yang hebat2 bila tiba tang anak dia sendri biasa2 je..degil dan sume cukup dalam adik beradik aku ni hehe...buas la katakan masa kecik..nak main je taunye..org balik sekolah terus kerumah tp aku leh lak g masuk longkang tangkap ikan time ujan plak tu haha..idak le tau bende tu kotor time tu haha..tp dpt ikan banyak tau hehe..memang puas hati walau pun balik rumah kene banyak liang dari bapak aku n mak aku. Kecian nye mak aku memg jenuh jugak la dia nak mendidik aku dan abg aku masa tu sbab kami masing2 degil. Memg sedih kalau teringat betapa susahnye diorang masa nak besarkan kami dulu2. Tapi sekarang aku tengok mak aku dah slow dah.tkde lah garang sngat mcm msa2 dia muda dulu. Munkin dia dah tua kot. Badan pun dah tk betenaga dah mcam dlu. Kadang sedih tau kalau direnung redup pandangan mata dia. Kalau dulu dia muda boleh la marah2, sekarang dah tua lain la pulak..kecian dia..adik aku yang perempuan lak ni memg syokla sbb mak aku dah tak garang macam dlu..tp hasilnya dia pun jadi degil macam sekarang ni. Cukupla pemalas dan serba serbi suka buat mak aku berleter je...yang paling teruk dia ni berat betol kalau disuruh sembahyang. Aku pun dah letih memikirkan mcam mana cara terbaik dan cara berhikmah yang dapat aku buat untuk selamatkan adik aku ni..tambahan dia perempuan. Kenalah ade perisai yang kuat. Sebab aku pasti satu hari nanti dia pun pasti akan keluar dari rumah aku untuk sambung belajar atau dok jauh untuk kerja. Time tulah dia kene ade perisai yang kuat supaya dia tk terjebak dengan benda yang tk elok. Melihatkan perempuan zaman sekarang memg buat aku jadi tk senang memikirkan adik perempuan aku yang sorang ni. Menjadi tangungjawab aku sekrang ni sebab bapak aku dah lumpuh.


Berbalik kepada cerita pasal kawan aku yang berkahwin tu kat bawah ni aku ada sertakan gambar dia dok atas pelamin tengah bersanding. Seronok je tengok dia berkahwin dan aku ucapkan tahniah sebab dia dah kawin. Tp bila terpikirkan pulak tentang nasib aku yang tk kawin2 ni jadi sedih pulak. Munkin ALLAH nak tarbiah hati aku dan uji aku sejauh mana aku bersyukur dengan pemberiannya. Yela sape la yang nak kat karkun ni..jambang pun penuh, kalau kawen ngan aku nnti kene tingal 3 ari sebulan n 40 hari sathun...dan kalau aku keluar 4 bulan lg la ramai yang tk sanggup..macam2 tomahan orang akan bagi kat dia nnti...msti dia akan malu. Takpelah tngu jelah yang boleh terima aku dan usaha ni sebab aku dah nekad untuk buat usaha ni sampai mati. Mungkin ada hikmah ALLAH bg jalan ini pada aku.


Dalam gambar tu ada adik lelaki aku sebgai pengapit. Ramai orang kata adik aku lg ensom dari abgnye hehe...jealous aku. Tapi memang betol pun ^_^..

Nak dijadikan cerita time persandingan atas pentas tu ramai la orang yg tengah tengok pengantin. Pengacara majlis dengan menggunakan mike nye pun berceritalah pasal profile si kawan aku yang jadi doktor ni supaya hadirin yang datang menghadiri majlis dapat kenal dengan si pengantin ni. Tak pasal2 aku jadi teruja lak bila dia cakap kwn aku ni melanjutkan pelajaran diluar negara dan sekarang sudah menjadi doktor..lebih kurang mcam tu bunyi ayat dia..tapi seketika aku terus terpikirkan yang darjat macam ni dok kita banggakan apelah ertinya tanpa adanya agama dlam diri. Dipandangan ALLAH memang langsung ALLAH tk pandang dia ni keje ape yang penting bagaimana ALLAH memandang dia dan sejauh mana amalan dia disisi ALLAH. Point aku kat sini bukannye nak merendahkan sape2 pun dalam entry kali ni cuma aku nak bg tau begitu terkesannya manusia dengan gelaran yang diberi didunia yang sementara ni. Terutamanya diri aku sendiri smpai meremang pulak bulu roma aku bangga apabila pengacara tu sebut dia kawan aku ni doktor. Begitu terkesannya aku yang dididik dari kecik yang gelaran didunia sesuatu yang sangat bermakna. Maafkanlah aku ya ALLAH...aku memg lemah dan aku mintak ALLAH tarbiahkan hati aku ni agar tak terkesan dengan dunia ni dan supaya aku tak letakkan kecintaan pada dunia dalam hati aku ini. Ape yang penting sebenarnya adalah pandangan ALLAH kita dan bukannye pandangan manusia terhadap kita. Disni bukan juga aku nak katakan yang belajar smpai jadi doktor tu tkda ape2 faedah cuma yang penting kenelah jadi doktor yang ada bwak agama dalam diri dia...barulah ALLAH pandang. Tapi yang bagusnya kawan aku ni dia pun memang bagus...sembahyang pun tk tingal..untung lah isteri dia dapat kawen ngan dia huhu...tahniah aku ucapkan ...semoga ALLAH berkati pasangan ini sampai akhir hayat...









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...