Thursday, May 17, 2012

Fikiranku..

erm...tak tau nak tulis ape...tp hati selalu bermonolog sendiri..berdebat dalam hati melihat pemikiran manusia terhadap usaha agama ni. Kekadang rasa macam ade kekurangan jugak pada diri ini. Tetapi bila dapat dengar sahabat2 dakwah tentang iman terus datang rasa bahagia kerana ALLAH masih lg memilih aku untuk buat kerja agama ni...


Pada yang masih tak faham akan usaha agama ini aku akan usahakan supaya ALLAH akan bagi hidayat untuk mereka pula datang pada usaha agama ini...sememangnya aku sendiri pun tidak boleh memberi jaminan yang aku akan kekal dalam usaha ini sampai mati. Tapi keputusan telah aku buat dalam hati bahawasanya tiada usaha lain yang boleh bagi kejayaan kepada manusia..namun hanya ALLAH yang mengetahui...






Ijtimak Kuala Lumpur sudah hampir cuma tingal sehari saja lagi...tp masih ramai lagi yang tak tau tentang majlis yang paling2 ditungu2 sepanjang tahun ini..munkin beberapa kerat je penduduk Bandar Puteri ini yang tahu akan Ijtimak ini..emm munkin atas assebab kelemahan diri sendiri yang kurang nak pergi dakwah dan iklankan ijtimak kali ini..Moga ALLAH maafkan kelemahan aku..


Kerapkali aku mendengar dakwah dari sahabat aku kepada qariah yang tinggal di tempat aku ini namun mereka takkan faham usaha ini selagi mereka belum lagi buat keputusan untuk bagi pengorbanan kepada agama ini. Sebab utama mudah je agama itu sendiri tidak akan didapati melainkan dengan pengorbanan. Sebanyak mana yang kita korbankan untuk agama sebanyak itulah kefahaman agama ALLAH akan bagi kepada kita. Saban hari dengar pasal dakwah pun selagi tiada pengorbanan selagi itulah kita takkan faham agama..






Sahabat raw semuanya sangat faham akan kehendak agama. Sebab itulah mereka bagi pengorbanan yang begitu tingi untuk agama. Hasilnya mereka faham agama. Mudah je kan bunyinye..tapi berapa ramai yang faham akan cara ini...u sacrifice and u will understand it..


Yang manusia hari ini faham ialah usaha keatas duit...termasuklah lah aku yang menulis ni..moga ALLAH akan bagi kefahaman agama kepada aku sebagaimana para nabi dan sahabat...AMIN..


Zahirnya kita melihat cara itu berkesan tapi kita dah lupa bahawasanya tiada cara lain selain cara nabi yang boleh bawak kejayaan. Tak kata pun dakwah cara begitu salah. Tapi dakwah cara begitu tak ikut cara nabi maka tiada kesukaan ALLAH disitu. Namun sekiranya kita ikut cara nabi makanya ada kesukaan ALLAH disitu. ALLAH pun redho. Dan kesannya ALLAH akan sebarkan hidayat kepada semua manusia. Manusia berbondong2 akan datang kepada amal agama seperti dizaman pemerintahan khalifah.






Sesungguhnya hanyasanya dengan perantaraan usaha dakwah inilah masaalah umat zaman ini akan selesai...bukan dengan duit...bukan dengan kerajaan..bukan dengan kuasa yang boleh mangubah masalah umat akhir zaman ini..kerana dizaman nabi selepas sahaja nabi wafat umat islam mula tidak membayar zakat, nabi palsu mula timbul dan agama mula berkurangan...kerajaan ROM pun merancang untuk menyerang kota MEKAH....Namun sahabat2 raw yang faham agama telah buat keputusan  bahawasanya dengan tiada cara lain melainkan dengan dakwah barulah masalah ini akan selesai. Maka keluarlah bertebaran semua lelaki yang ada dikota mekah untuk berdakwah..sehinggakan yang tingal hanyalah perempuan, kanak2 dan orang tua sahaja dikota mekah. Sunyi sepilah Kota mekah sehinggakan tiada azan yang berkumandang selama 3 hari berturut..namun sekembalinya mereka kekota mekah semua masalah telah selesai. Nabi palsu telah dibunuh, umat islam telah kembali membayar zakat. Kerajaan ROM juga membatalkan niat untuk menyerang mekah..






Aaahh lihat...celikkan mata dan buka hati..bukankah ALLAH telah nukilkan kisah2 ini supaya menjadi pengajaran kepada kita yang  yang masih hidup ini...Namun barapa ramai diantara kita yang ambil pengajaran dari cerita ini..


Akhir kata adalah doa..Ya ALLAH kekalkanlah aku dalam usaha agama ini sampai hari kiamat ya ALLAH..Kurniakanlah aku nikmat untuk amal agama sampai hari kiamat juga ya ALLAH.......................................

2 comments:

School Of Tots said...

Dunia Di Cipta Untuk Manusia
Manusia Di Cipta Untuk Akhirat

Danial_arif said...

huh trma kasih melawat teratak buruk kita ni hehe..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...