Thursday, July 5, 2012

KELEBIHAN KELUAR JALAN ALLAH





1. Dr Aisyah r.ha meriwayatkan bahwa aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda : Tubuh badan siapa yg pernah dimasuki debu di jalan Allah swt maka Allah swt pasti akan mengharamkan keatasnya api neraka (HR Musnad Ahmad Tabrani)


2. Dr Abdullah bin Umar r.a. berkata bahwa aku tekah mendengar Rasulullah saw telah bersabda ; Bilamana kamu terlalu sibuk di dalam urusan jual beli, dan kamu memegang ekor lembu dan leka bercucuk tanam dan kamu meninggalkan jihad, maka Allah swt akan menimpakan ke atas kamu kehinaan yg tidak akan terluput sehinggalah kamu kembali kepada ugamamu (yang berjihad itu adalah sebahagian darinya) (HR Abu Daud)


3. Dr Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda : tiga manusia adalah merupakan tanggungan Allah swt jika mereka hidup, mereka akan diberi rezeki dan akan dibantu dalam pekerjaan yg mereka lakukan. Dan jika mereka meninggal dunia maka Allah swt akan memasukkan mereka ke dalam syurga. Pertama ialah orang yg masuk ke rumahnya lantas memberi salam, kedua org yg pergi ke masjid,ketiga orang yg keluar dijalan Allah swt (HR Ibn Hibban)

6 comments:

eyjalukman said...

terima kasih kerana berkongsi ilmu2 sebegini . may Allah bless u :)

School Of Tots said...

Teruskan Juang Anak Muda
Semuanya Allah Punya.

RuMaH TuA said...

Moga Allah sentiasa pilih saya dan kamu di atas jalanNya.

AMin. Amin. AMin.

Moga Allah kasih.

ukhti,mardhiah said...

Assalamualaikum,
Alhamdulillah,moga Allah bg faham seluruh ummat ttg pentingnya usaha tabligh. Moga, satu hari nnti,stiap rumah hidup dgn majlis taklim dan usaha tabligh.
Amin Ya Rabb

Unknown said...

InsyALLAH... Amin.

Unknown said...

dulu keluar sekarang dah uzur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...