Sunday, April 15, 2012

Kisah Seorang Penjaga Kebun Delima

ermm...ALLAH yang bagi sedap bukan buah ni...

Kisah ni diceritakan oleh seorang sahabat aku masa lepak kat kedai minum lepas sembahyang beberapa mingu yang lepas. Untuk mengelakkan aku lupa so aku sharinglah kisah ini dengan penbaca2 sekalian. Kalau yang dah ada anak nak buat cerita untuk tidurkan anak pun boleh dari dok cerita pasal Princes with the Prince frog haha.... Kisah ni nak tunjukkan kepada kita ALLAH tak perlukan harta untuk memuliakan seseorang mukmin beginilah al kisahnye jeng...jeng..jeng...haha kasi suspen cikit...


Ada seorang tabiin ni dikatakan bekerja sebagai seorang penjaga kebun delima...nama dia Mubarak. Tabiin ni adalah gelaran orang yang hidup selepas kewafatan nabi dan mereka ni dikatakan warak dan kuat pegangan agamanya. Si Mubarak ni dikatakan telah berhikmat dengan tuan dia selama berpuluh2 tahun.  Dan kerjanya hanyalah menjadi penjaga kebun delima tuan dia ni. Tuannya merupakan seorang golongan bangsawan yang kaya. Nak dijadikan cerita suatu hari tuan dia pun meminta kepada Si Mubarak untuk memberi kepadanya buah2 yang terbaik yang dipetik dari kebun dia untuk dijadikan minuman. Maka si Mubarak ni pun pergilah dia mencari dan memilih buah2 yang pada pandangannya adalah buat yang terbaik. Dipilihnya, diperah untuk dijadikan minuman,  kemudian dia pun mempersembahkan kepada tuan dia. 
Namun setelah tuan dia meminum buah tersebut tuan si Mubarak ni terus menjadi marah dan mengatakan kepada si Mubarak...


"Pahit2....Macam mane kau boleh pilih buah yang seperti ini...dapatkan buah yang lain kepada aku..."

Orang kata merah bak delima. ayat contoh, Si zakiah itu cantik. Mukanya merah bak delima . :-))
Lalu si Mubarak pun pergilah mencari lagi buah yang terbaik untuk dijadikan minuman untuk tuan dia..dengan harapan kali ini dia akan mendapatkan buah yang terbaik sekali untuk tuan dia. Namun setelah dipersembahkan kepada tuannya. Sekali lagi tuan nya menjadi marah kerana minuman buah delima itu masih pahit juga seperti yang sebelumnya..lalu berkatalah tuan Mubarak dengan perasaan yang begitu marah sekali kepadanya...


"Wahai Mubarak engkau telah berkhidmat dengan aku berpuluh2 tahun. Namun takkanlah buah yang terbaik pun kau tak boleh bezakan. ?"


Tuan mubarak menjadi begitu marah sekali dengan Mubarak kerana kesilapan beliau. Mana mungkin seorang yang dah begitu lama berkhidmat dalam sesuatu bidang masih tidak fasih dalam bidangnya. Lalu dengan rasa rendah dirinya Mubarak berkata kepada tuannya.


"Tuan.... aku mungkin telah berkhidmat dengan engkau selama berpuluh2 tahun. Namun sepanjang aku berkhidmat dengan engkau tiada satu buah delima pun pernah aku rasa dengan lidah ku ini tanpa pengetahuan engkau yang menjadikan aku tidak tahu yang mana satu pohon delima yang mengeluarkan buah yang terbaik."


Lalu terkejutlah Tuan si Mubarak ini dan terus hilang rasa marahnya kepada si Mubarak apabila mengetahui perkara tersebut. Tuan kepada Mubarak ni berasa sangat kagum dengan sifat Mubarak ini tadi..
Rasanya manissssss........ALLAH yang bagi manis...:-)


Disini nak tunjukkan betapa jujurnya sifat para Tabiin dahulu kala. Beginilah sifat2 oarang yang sentiasa ada amal agama. Sehinggakan sifatnya juga turut terkesan apabila hati kita diletakkan dalam agama.


Mubarak kemudiannya dikatakan telah berkahwin dengan anak Tuannya dan mewarisi seluruh harta Tuannya. Dikatakan dari perkahwinan dia dengan anak Tuan dia maka lahirlah seorang ulamak yang warak yang bernama Abdullah Bin Mubarak. Beliau telah diberi gelaran Nuramirulmukminin Nafil Hadith iaitu orang yang paling banyak menghimpunkan hadis2 pada zaman beliau. (Kalau salah tolong betulkan)


Hari ini kalau kita nak cerminkan diri kita dengan para tabiin ni pun kita tidak mampu. Kerana hebatnya sifat2 mereka. Namun dikatakan betapa hebatnya sekali pun tabiin ini namun masih tak dapat menandingini keadaan sifat parat sahabat raw. Cuba kita periksa sendiri macam mana keadaan kita ditempat kerja. Sejauh mana kita jujur dalam berkerja. Dari kejujuran itu barulah ALLAH akan memberi keberkatan dalam rezeki yang kita terima. Bila dah dapat rezeki yang berkat maka akan lahirlah anak2 yang soleh2.


Moga dari cerita yang disampaikan aku dapat amal terlebih dahulu huhu..teman nak tido dah ni...see ya with new update..Assalamualaikum...


2 comments:

ukhti,mardhiah said...

Menginsafkan....
Kemas je penulisannya..
kalau entry ni, letak kat note di FB, mesti ramai y share

:)

Danial_arif said...

eh sampai jugak ye cik ukhti, mardhiah kat blog sya yg tk seberapa ni..hehe...slalu tngok dalam blog org lain je mengkomen org nye blog.sya tk la pandai mane pun dalam menulis ni..boleh ckit...nak bandingkan ngan cik lg dah lame manulis lg hebat...moga perkongsian memberi manfaat untuk kita :-) ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...